Dag 96. Voetballen met de lokale kinderen

30 mei 2016 - Lovina, Indonesië

Na overheerlijk geslapen te hebben werd ik vanmorgen om 8 uur wakker. Vanwege m'n hele fijne bed, ben ik hier nog lekker een tijdje in blijven liggen. Om half 10 ging ik ontbijten. Net als de lunch en het avondeten was dit ook heel erg goed! Als je van goed eten houdt, ben je in hotel Melamun op de juiste plek.

Net het ontbijt ben ik lekker gaan zwemmen. Tijdens dat ik in het water lag, werd m'n hotelkamer weer spik en span gemaakt. De ramen werden zelfs gelapt en elk plekje in de badkamer werd geschropt. Allemaal een beetje overdreven voor een backpacker van 19, maar ik kon het wel heel erg waarderen. Bij de hostels ben je vaak al blij als je een keer een schoonmaakster ziet rondlopen.

Om 11 uur was het tijd voor de chocolade massage. Heerlijk even een uurtje ontspannen. Ik voelde me na de massage weer als herboren. Na afloop kreeg ik een glas chocolade melk en ben ik vervolgens gaan douchen. Hierna heb ik een tijdje op m'n bed gelegen. Het regende keihard buiten.

Tussendoor heb ik nog even geluncht en om 3 uur ben ik naar de locale voetbaltraining gegaan. Toen ik hier met m'n voetbalteam was, was er ook iemand van de KNVB mee (ome Joop). Ome Joop gaf de trainers in de buurt training om beter training te kunnen geven. Dit wordt wereldwijd gedaan met het project worldcoaches (http://www.worldcoaches.nl). Het was leuk om te zien dat de trainers een worldcoaches shirt droegen en herkenbare oefeningen deden.

Vele kinderen kwamen zelf op de scooter naar de training, dat is hier de normaalste zaak van de wereld. Er was een groep van jongens onder de 15 en een groep van jongens onder de 12. Behalve de partijen deden ze alles gezamenlijk. Het verharde veld was aan de ene helft redelijk en aan de andere helft dramatisch. Het had hard geredend waardoor er aan de ene kant van het veld een flinke plas water was. De plas werd verwijderd door met blikken het water weg te scheppen en met een bos takken het water uit de kuil te halen.

Toen ik eenmaal een bal veroverd had en met een jongen aan het overschieten was, was de rest nog erg verlegen. Langzamerhand kwamen er door wat andere kinderen er bij te betrekken, al meer jongetjes meespelen. Leuk om te zien dat de kinderen die normaal een beetje toekijken ook met vertrouwen de bal overspeelde. Voor ik het wist stonden we met z'n twaalven in een cirkel een balletje te trappen. Voetbal verbroederd.

Toen al het water eenmaal van het veld was, werden de kinderen bij elkaar geroepen en begonnen ze vervolgens aan de warming-up. Één van de kleinste jongetjes gimg in het midden staan en de rest vormde hier een cirkel om heen. Tijdens de rek en strek oefeningen werd er door iedereen gezongen.

Na het soepel maken van de spieren liepen ze een rondje om het veld en werd vervolgens de warming-up gedaan zoals we hem in Nederland kennen. Met hakken bil en kruispas en dergelijke. Ondanks dat er (na een paar laatkomers) meer dan 30 kinderen waren, waren er vanwege schoolexamens minder kinderen als normaal.

De keepers namen de ene helft van het veld in beslag en op de andere helft werd een pass-trap oefening gedaan. Een prima oefening, maar met 30 kinderen en maar één bal. De oefening erna was ook erg goed. Eerst moesten de kinderen over de op de grond getekende speedladder rennen, daarna om pionnen slalommen om vervolgens de bal ingespeeld te krijgen en op doel te schieten. Ook hier werd de oefening met z'n alle gedaan en stonden de kinderen erg lang op hun beurt te wachten.

Na de oefeningen was het tijd voor partijtjes, dit werd wel per leeftijdscategorie gedaan. Hesjes hadden ze niet, één team speelde gewoon in hun blote barst. Na het eerste partijtje gekeken te hebben mocht ik aan de tweede wedstrijd meedoen. Ongelofelijk zwaar om zonder conditie in dit warme land op een slecht veld te spelen. Dit weerhield me niet om een hattrick te maken en na de golden goal met 5-4 de wedstrijd winnend af te sluiten.

Hierna ben ik uitgeput weer naar het hotel gegaan. Hier heb ik gedoucht en ben ik lekker gaan rusten. Het was leuk om te zien hoe blij alle kinderen waren en dat er goede training gegeven werd. Alleen is het jammer dat er veel te veel kinderen zijn waardoor iedereen tijdens de training veel aan het wachten is. Ook was het grappig om sommige kinderen te herkennen van een gegeven clinic tijdens het vorige bezoek.

Ik zou vanavond eigenlijk met Agus en zijn familie uit eten gaan. Maar vanmorgen kwamen er twee mannen bij het hotel die vertelde dat er morgen inspectie kwam om de belasting te checken. Hierdoor had Agus helaas heel weinig tijd vandaag en moest er hard gewerkt worden.

Ik heb nog even een stukje met de scooter gereden om te pinnen en om een tube tandpasta en een tandenborstel te kopen. Hierna heb ik lekker gegeten en heb ik betaald voor afgelopen twee dagen. Ik moest meer dan een miljoen uit m'n portemonnee toveren. Een rib uit m'n lijf, maar het was het zeker waard.

Erg genoten van m'n verblijf in Lovina en hotel Melamun. Erg bijzonder om terug te zijn geweest op de plek waar ik twee en half jaar geleden met m'n voetbalteam was. Onwijs leuk om een paar dagen met Agus op te trekken, de meest gastvrije en lieve jongen die ik ken. Morgen ga ik Lovina na een weekje verlaten en ga ik naar het drukke Kuta.

1. Gonnie laan:
    30 mei 2016
    He Jacco, wat een mooie verhalen heb je toch iedere keer. Kun je niet een paar ballen kopen voor die jongens? Nog veel plezier daar, groetjes van je tante Gonnie