Dag 50. Great Barrier Reef

14 april 2016 - Cairns City, Australië

Vandaag sinds tijden weer eens vroeg uit bed gegaan, om 8 uur ging de wekker. Na een ontbijtje hebben we de auto op een plek gezet waar hij de hele dag gratis kon staan en zijn we naar de boot gegaan. Vandaag gingen we duiken/snorkelen op het Great Barrier Reef.

Om 9 uur moesten we bij de boot zijn die om half 10 zou vertrekken. Toen we er aankwamen leek deze dag één groot fiasco te worden. De boot was kapot en ze wisten niet of ze het snel konden maken. Aangezien het wachten erg lang duurde waren we al volop bezig met andere plannen maken.

Uiteindelijk kregen we goed nieuws en konden we om half 11 gaan varen. Achteraf is dit heel erg fijn geweest aangezien het de komende dagen erg slecht weer wordt. Bij aankomst moesten we nog twintig dollar extra betalen voor de benzine kosten, dit bleek ergens in de kleine lettertjes te staan.

Op de boot kregen we stapels met papierwerk die we moesten invullen, uiteindelijk heb ik vandaag wel meer dan 15 keer m'n handtekening gezet. Op de eerste plek waar we het water in gingen kwamen we na 2 uur en een kwartier varen aan. Een tocht met onwijs hoge golven die ervoor zorgden dat de boot alle kanten op ging en er een hoop mensen zeeziek werden.

Bij het boeken had ik door goed te onderhandelen vandaag behalve het snorkelen ook een (introductie) duik. Na het varen kregen we hierover een half uur uitleg met vervolgens een klein toetsje. Erg braaf geweest en goed geluisterd, ik mocht duiken!

Het duiken ging in verschillende groepen van 3 á 4 personen. Ik zat in een van de laatste groepen en moest hierdoor nog een tijdje wachten. Mijn duik kwam pas op de volgende plek.

Na dit te horen gekregen te hebben, heb ik m'n snorkelspullen er bij gepakt. Na een stukje zwemmen bij de boot vandaan zag ik een hoop prachtige vissen. Heerlijk boven het water dobberen en genieten. Tijdens het dobberen kwam er opeens een grote vis voorbij zwemmen van zo'n anderhalve meter. Toen ie een paar meter van me vandaan zwom zag ik hem pas goed, het was een haai! Hoe vet is dat, gewoon een haai in het wild gezien en er tussen gezwommen. Mijn dag kon niet meer stuk.

Terug op de boot was het tijd voor de lunch. De lunch bestond uit boodjes met heel veel soorten vlees, salades en drumsticks, dik voor elkaar allemaal. Na de lunch zijn we weer gaan varen. Dit keer was het ongeveer drie kwartier. Aangekomen op de nieuwe plek was het mijn tijd om te gaan duiken.

De gasflessen waren gevuld en het kostuum ging aan. Na het water in te zijn gedoken en een stukje te hebben gezwommen gingen we onder water. Hier deden we eerst een aantal oefeningen voor als je bril vol was gelopen met water of als je ding om adem door te halen uit je mond was gevallen. Vervolgens gingen we langzamerhand al dieper onder water. Erg mooi om echt tussen de vissen in te zwemmen en door al het koraal te zwemmen. Uiteindelijk een diepte van 6 meter bereikt, niks mis mee voor de eerste keer.

Na de duik terug gevaren richting het begin punt. Het was onderweg ondertussen erg slecht weer geworden. Aangezien het de komende dagen slecht weer blijft en het daardoor niet fijn is om de dingen te bezoeken die we in gedachten hadden en om te kamperen, hadden we besloten nog maar een nachtje bij te boeken.

Na een lange rit kwamen we om half 7 weer aan. Ik heb vandaag een diploma verdiend waardoor ik één duik minder moet als ik voor m'n echte duikbrevet zou willen gaan, zo trots als een pauw.

Na een douche ben ik samen met Tom, Pieter en onze Zweedse kamergenoot Simon naar de Thai gegaan, weer prima gegeten. Aangezien ik vandaag een diploma heb gehaald en we nog een nachtje bij hebben geboekt waardoor we morgen uit kunnen slapen, gaan we vanavond voor de laatste keer een feestje bouwen in Cairns.

1. Koos:
    14 april 2016
    Je 50ste verslag. Wat geniet ik lekker mee van je belevenissen. Van harte gefeliciteerd met het behalen van je duik diploma!