Dag 126. In de bergen aangekomen

29 juni 2016 - Tanah Rata, Maleisië

Gister had ik niet zoveel gedaan. Normaal val ik als een blok in slaap, maar nu had ik zomaar wat energie over. De intentie was om vroeg te gaan slapen, maar dit ging helaas niet door. Omdat de wekker om kwart over 6 af ging was het een erg kort nachtje, gelukkig had ik vandaag alle tijd om wat slaap in te halen.

Ik had om 7 uur een taxi besteld. De beste man was ruim op tijd waardoor ik er om 8 voor 7 vandoor ging. Ik nam wat koekjes als ontbijt, ik dacht dat ik na de ferry genomen te hebben wel wat eten kon scoren. Ik had om half 8 de ferry naar Kuala Perlis. Na een uurtje varen (waarin een klein dutje werd gedaan) kwam ik om half 9 in Kuala Perlis aan. Vanaf hier moest ik met de bus verder.

De bus zou om 10 uur vertrekken. Na ruim ander half uur gewacht te hebben, ging de bus een kwartier later dan gepland er vandoor. Om half 12 was er een korte stop van twee minuten om een aantal nieuwe passagiers in te laden. In Kuala Perlis kon ik nergens wat eten, dus had ik erge honger. Ik rende over de snelweg tussen de auto's door naar de KFC die aan de andere kant van de weg was gevestigd. Hier bestelde ik zes kipnuggets die al klaar lagen en ging ik vlug even naar de wc.

De bus was blijkbaar niet van plan om te wachten. Toen ik de KFC uit liep zag ik dat hij al heel rustig begon te rijden. M'n conditie is niet als van ouds, maar met m'n sprint snelheid zit het gelukkig wel nog goed. Net op tijd terug bij de bus waar behalve m'n portemonnee al m'n spullen in lagen.

Vervolgens was het een lange zit tot de volgende stop. Ik heb redelijk kunnen slapen. Om kwart voor 3 hadden we eindelijk een stop. Hier kon ik even een plasje plegen en wat eten kopen. Hierna was het nog een uurtje rijden naar Ipoh. In Ipoh moest ik uitstappen en een nieuw ticket lopen richting de Cameron Highlands. Ik had geluk, de eerstvolgende bus ging al om 4 uur.

Uiteindelijk viel het wel mee hoeveel geluk ik had. De bus van 4 uur had wat vertraging en reed er pas na vijven vandoor. Het landschap was erg veranderd. Na het vlakke landschap van afgelopen tijd, ging ik nu de bergen in. Na een hele lange dag reizen kwam ik na meer dan twaalf en half uur aan in m'n hostel.

In m'n hostel kreeg ik erg gehaast m'n kamer toegewezen en moest ik voor de rest later even terugkomen. Vanwege de Ramadan mocht de eigenaar net een hapje gaan eten en had hij even weinig tijd. Ik had gelukkig alle tijd. Ik trok een sweater aan en ging wat eten. Dat ik voor het laatst een sweater nodig had was een hele tijd geleden. Het weer is hier in de bergen iets kouder. Nog steeds 20 graden in de avond. Ik ben duidelijk niks meer gewend.

Toen ik op zoek ging naar een restaurant, kwam ik al heel snel "Restaurant Jasmine" tegen. Een Chinees restaurant, maar helemaal Nederlands ingericht. De eigenaar had eerst een zaak in Assen, maar is al een heel tijd geleden wegens financiële redenen naar Maleisië verhuisd. Het was duidelijk te zien dat hij Nederland niet vergeten is. Het was een gezellig tentje met heerlijk eten.

Terug bij het hostel werd ik bijna gedwongen om wat van het overgebleven eten te proeven. Het was een beetje opdringerig, maar wel erg lief bedoeld. Nu werd er alle tijd voor me genomen en kon ik mijn kamer betalen en heb ik een tour voor morgen geboekt. Om kwart voor 9 staat de auto voor.

Na een lange dag reizen zal ik vannacht weer heerlijk slapen. Dat hoop ik tenminste. Het bed is te klein en er komt veel herrie van de straat naast het hotel.