Dag 132. Malakka

5 juli 2016 - Malakka, Maleisië

Gisteravond vertrokken we om 20:20 uur naar Kuala Lumpur. We zaten maar met z'n vieren in de bus, de rest moest nog worden opgehaald. De bus bleef overigens de hele rit half vol. Tot mijn grote verassing was er wifi aanwezig in de bus en ook een USB aansluiting om m'n mobiel op te laden. Een flinke meevaller, zo hoefde ik me in ieder geval niet te vervelen.

Ik heb geen idee waarom, maar de bussen zijn aldoor erg koud. Ik was blij dat ik een sweater in m'n tas had gestopt, maar dit was helaas niet genoeg om het warm te krijgen. Slapen lukte niet, gelukkig had ik wifi en kon ik rustig muziek luisteren. Na een paar keer een tijdje iets van rust te hebben mee gepakt, kwamen we vanmorgen om kwart over 5 in Kuala Lumpur aan.

Hier hebben Steven en ik een ticket naar Malakka gekocht, deze bus vertrok om 7 uur. Vervolgens zijn we gaan eten bij het enige restaurant dat open was. Het zat vol moslims die voor dat het tijd was snel hun maaltijd naar binnen werkten. We waren al enigszins laat waardoor er alleen nog mie over was. Ik eet toch liever iets anders als ontbijt.

Om 7 uur vertrok de bus en om 10 voor 9 waren we in Malakka. Deze busreis was het gelukkig wel gelukt om eventjes te slapen.
Ik heb meteen een ticket terug geboekt naar Kuala Lumpur, nog voor dezelfde dag. Er werd verteld dat je Malakka in een dagje wel gezien hebt. Vervolgens pakte we de taxi naar het centrum en gingen we naar het hostel van Steven, hier dropte ik m'n backpack.

Malakka werd op 24 augustus 1511 onder leiding van generaal Alfonso d'Albuquerque door de Portugezen bezet en werd een strategische basis voor verdere Portugese expansie in Oost-Indië.

In 1641 werden de Portugezen met behulp van de sultan van Johor verslagen door de Nederlanders, die de heerschappij overnamen. Hierdoor hadden de Nederlanders lange tijd de strategische Straat Malakka in handen. Er zijn nog steeds architectonische overblijfselen te zien van de Nederlandse tijd, waaronder het Stadhuys. Ook zijn er nog afstammelingen te vinden van Nederlandse immigranten.

Na het einde van de VOC in 1799, is de kolonie aan de Engelsen 1824 overgedaan. Het betreffende Brits-Nederlandse tractaat staat bekend als het Verdrag van Londen.

Het was leuk om in de oud Nederlandse kolonie rond te lopen. Met Nederlandse teksten, een molen en de Jonkerstreet (Jonker is de achternaam van oma), voelde ik me helemaal thuis. En stad vol historie. Toch hadden we na ander half uur rond lopen alles al wel gezien. Het is een leuk plekje, maar niet voor langer dan een paar uurtjes.

In een café heb ik gebruik gemaakt van de wifi om een hostel te boeken voor m'n laatste twee nachten in Maleisië. Ook heb ik meteen m'n taxi naar het busstation besteld. Vervolgens zijn we om kwart over twaalf naar de 7 eleven gelopen voor een echte backpackers maaltijd, noodles uit een bakje. Vanwege heel weinig slaap en het warme weer had ik het gevoel van een flinke kater.

Tot ik met m'n taxi naar het busstation ging, hebben we nog anderhalf uur in een café gezeten. Voor de rest was er weinig te beleven. Om half 3 nam ik afscheid van Steven en ging ik met de taxi naar de bus. De bus vertrok om half 4 en om kwart over vijf kwam ik in Kuala Lumpur aan. Hier pakte ik de trein en na een dagje van heel veel reizen was ik om half 7 eindelijk in m'n hostel kamer.

Na wat gegeten te hebben plofte ik om 7 uur op de bank neer. Even een tijdje op m'n mobiel spelen om vervolgens heel lekker te gaan slapen. Heel en heel erg moe na heel veel in de bus gezeten te hebben en door de warme zon te hebben gewandeld.