Dag 26. De grens over

21 maart 2016 - Norseman, Australië

Super goed geslapen op een daarvoor bedoelde overnachtingsplek naast het dorp. Een dorp dat bestond uit een hele kleine straat met een tankstation en een bar. Er wonen ongeveer 30 mensen, iedereen die er woont werkt er ook.

Gister zouden we na het eten van een aantal burgers en noodles even naar de bar om te kijken of ze daar wifi hadden. In de bar maar even een biertje besteld om hierna lekker te kunnen slapen. Onwijs genieten zo'n koud biertje na een dag auto rijden, mag ook wel voor 8,50 dollar.

Er was geen wifi aanwezig, dus we zouden na een biertje lekker gaan slapen. Dit ging natuurlijk niet zo makkelijk als gezegd. Buiten zat een Australische man waar we even een praatje mee maakte. Deze man zat vol mooie verhalen en nuttige informatie over Australië.

Voor we het wisten was het een uur later. De Australische man die hier was vanwege zijn werk trakteerde ons op een biertje en uiteindelijk hebben we 2,5 uur buiten gezeten. Genoten van de verhalen van de Australische bouwvakker en later kwamen er ook nog een aantal locals bij staan.

De locals hadden nog wat warm vlees dat over was bij het tankstation, super fijne mensen die Australiërs! Na een onverwachte erge gezellige avond, om 11 uur gaan slapen.

De wekker om 8 uur gezet en er dit keer ook van wakker geworden. Vandaag weer een dagje rijden en hopelijk veel kilometers maken. Na het wakker worden ontbijten, douchen, waterflessen vullen en de ramen zichtbaar maken. Het was vanacht lekker fris waardoor we voor het eerst beslagen ramen hadden. Om half 10 reden we er weer vandoor.

Het blijft leuk, de borden waarop staat dat je op moet passen voor kamelen, kangoeroes, struisvogels en wobats. Helaas nog geen kamelen, struisvogels en wobats gezien. Wel een heleboel kangoeroes, maar deze lagen allemaal dood naast de weg.

Tijdens het rijden werd er vooral gerust. Behalve rusten begon Duncan zich wel erg te vervelen en is hij begonnen met het schrijven van een boek.

Om 11 uur zagen we behalve de oneindige groene woestijn omgeving, ook een hele boel water. we rijden aldoor vlak bij de kust, alleen dit was de eerste keer dat we dit ook daadwerkelijk zagen. Er stond zelfs een bordje met een fototoestel er op, dus maar even gekeken en genoten van het mooie uitzicht.

Om half 12 waren we bij de grens tussen zuid en west Australië aanbeland. Hier vond een grenscontrole plaats. We mochten geen fruit, vlees, planten of beesten mee de grens over nemen. Nadat het hele voertuig was gecontroleerd, gingen we zonder kleerscheuren de grens over.

Om half 2 gaan tanken en eten. Het tanken was even een dieptepunt, 1,70 dollar de liter. De gebakken eitjes maakte gelukkig een hoop goed. 2 uur weer door met onze reis, van af nu mocht Jildert weer rijden. Zelf ook maar eens de oogjes dicht gedaan, wat moet je anders doen?

Toen we om 4 uur weer een klein beetje benzine bij tankten en een klein zakje snoep scoorde, was het opeens weer drie kwartier vroeger. Aangezien we een stuk naar het westen waren gereden hadden we weer te maken met extra tijdsverschil, zo hadden weer wat extra tijd om kilometers te maken.

Onderweg moesten we opeens afremmen vanwege wegwerkzaamheden. Op meer dan duizend kilometer afstand van grote steden waar sporadisch een dorpje was met enkel een tankstation, was dit een erg opzienbarend project.

laat in de middag werd mijn dag twee keer zo leuk! Aangezien we geen internet hadden en de locale bevolking dat wel had, waren Jesse en Jildert vanmorgen nog even langs gegaan bij een local.
PSV - Ajax was gespeeld zonder dat we daar wat van mee hadden gekregen. De jongens kwamen helaas met slecht nieuws terug, 2-0 winst voor PSV.. Maar wat ik al een beetje aanvoelde was gelukkig werkelijkheid, laat in de middag werd me de ware uitslag verteld. Met deze 0-2 winstpartij voor Ajax kon m'n dag niet meer stuk!

Dik 10 uur later en 923 kilometer verder in een dorpje aangekomen waar we konden overnachten. Een dorpje waar uit het niets opeens internet is. Wonderbaarlijk maar fijn!