Dag 65. 1770

29 april 2016 - Gympie, Australië

Gisteravond ben ik om half 10 gaan slapen. Het slapen ging niet zo makkelijk. De temperatuur was perfect, alleen de tent ging alle kanten op vanwege een stormachtige wind. Doordat we de haringen niet in de grond konden zetten kreeg ik de tent de hele tijd tegen m'n lichaam aan, niet echt handig als je rustig wilt slapen.

Ondanks de heftige wind had ik prima geslapen. Om 8 uur begon de dag met een hele felle zon en werden we binnen de kortste keren de tent uitgebrand. Aangezien we toch wakker waren en niet meer konden slapen, zijn we meteen tot actie overgegaan. We hebben de hele auto leeg gehaald om foto's te maken van alle spullen, foto's voor als we de auto weer gaan verkopen.

Om kwart over 9 zijn we gaan rijden. We gingen eerst naar de Holden dealer. In de auto hing een papiertje met daarop de mededeling dat de auto voor 24 april om een service check moest. Aangezien zo'n check een hoop geld kost hebben we eerst geïnformeerd hoe belangrijk dit was. Gelukkig hadden we een slechte verkoopster die meldde dat we zelf de olie (als dat nodig was) konden vervangen en het voor de rest wel goed zat.

Na boodschappen te hebben gedaan gingen we een stuk rijden. We gingen vandaag naar Agnes Water en 1770, hier in de buurt zouden we een slaapplek zoeken. In 1770 voer Engelsman James Cook als eerste Europeaan langs de oostkust van Australië. In de plaats 1770 zette hij zijn eerste stappen aan land. James Cook claimde de oostkust voor Engeland en noemde het Nieuw-Zuid-Wales.

Kwart over 12 was ik redelijk moe geworden en was het tijd voor een gratis bak koffie. Het blijft grappig, gratis koffie plekken langs de weg die bemand worden door oude mensjes. Na even door te hebben gereden was het tijd om te tanken. In Australië hebben ze bijzondere aanbiedingen. Toen Pieter een energie drink kocht voor 6 dollar zei de vrouw achter de balie dat hij voor 2 energie blikken 5 dollar moest betalen. Twee blikken energie was goedkoper dan één blik.

Om kwart over 2 kwamen we in 1770 aan. Een klein dorpje waar totaal niks te beleven was. Er stond alleen een onwijs lelijk monument waar James Cook zijn eerste stap op het land zette. Na een paar kilometer door te hebben gereden naar Agnes Water kwamen we tot de conclusie dat we voor niks zoveel om hadden gereden. Behalve een strand en een hoop watersport was hier ook vrij weinig te beleven.

We besloten om door te rijden naar Bundaburg. In Bundaburg was ook bar weinig te beleven. Ondanks dat we nog alle tijd hebben zijn we maar naar Rainbow Beach gereden, hier vertrekt over een paar dagen onze Ferry naar Fraser Island. Het was toch nog iets verder dan verwacht waardoor we veel te lang door het pikke donker reden.

Om 10 voor half 8 zijn we na een dag vele honderden kilometers gereden te hebben, eindelijk op de plaats van bestemming aangekomen. We slapen weer op een gratis camping waar het erg druk is. Het rijden maakt je erg moe, gelukkig zijn de tentjes binnen mum van tijd opgezet en kan ik straks weer lekker op tijd m'n ogen sluiten.