Dag 84. Vervroegd het hostel verlaten

18 mei 2016 - Ubud, Indonesië

Gister avond ben ik om 10 uur slapen, een dag eerder zou het al 12 uur zijn. Ondanks dat ik al om vijf uur wakker was, voelde ik me nog prima. Na een tijdje werd ik wakker vanwege de kou. De airco stond op 17 graden. Een shirt aan was wel fijn. Voor de rest heb ik heerlijk geslapen en om half 9 ben ik weer wakker geworden.

Om 9 uur ben ik de straat op gegaan om een ontbijtje te scoren. Zoals elke ochtend was dit wat fruit en een sapje. Ik moet goed opletten met wat ik eet hier, fruit is gelukkig redelijk veilig. Na vijf minuten lopen was ik al doorweekt van het zweet, het was een mooie en warme dag.

In de omgeving waarin ik sliep was echt niks te doen. Toevallig had ik contact met Masja, een meisje van m'n groepsreis van Australian Backpackers. Wat nog toevalliger was, was dat zei ook in Bali is en samen met een vriendin een hostel had geboekt in Ubud. Het leek ons gezellig om hier elkaar weer te zien. Ik had hetzelfde hostel geboekt als de twee Limburgse meiden.

Ik zou eigenlijk nog een nachtje in het hostel blijven. Gelukkig zijn de hostels niet zo duur en ben ik maar vijf euro kwijt aan een nacht die ik niet heb benut. Na de beslissing om het hostel te verlaten ben ik nog even op bed gaan liggen. Om kwart voor 11 vroeg ik de hostel baas of hij een taxi kon regelen. De beste man zei dat het 300000 ging kosten. Na onderhandelen werd het al snel 250000. Ik had geluk dat er een meisje bij kwam staan die me naar de Balinese uber verwees. Zo kon ik voor 156000 vervoerd worden en stond de taxi om 11 uur op de stoep.

Google maps gaf aan dat het 28 kilometer rijden was en dat dit een uur duurde. Google maps is hier net als de mensen. De tijd dat men zegt hoe lang iets duurt, moet je meestal verdubbelen. De 28 kilometer duurde meer dan twee uur. Nee, niet met de fiets. Twee uur lang in de auto zitten voor maar 28 kilometer, het verkeer in Nederland heeft een stuk betere doorstroming.

Gelukkig had ik een hele gezellige chauffeur aan m'n zeide. We hebben een geweldig lang en leuk gesprek gehad over de naam Nederland. Of toch Holland? Of toch Belanda? Ook was m'n grote vriend ongelofelijke dan van Friesche vlag en vertelde hij me over de geschiedenis van Indonesië.

Nadat ik eindelijk op de plek van bestemming was, mocht ik nog een tijdje wachten voor ik in kon checken. Degene die de check in moest verzorgen, was even aan het lunchen. Dit gaat hier toch even anders dan in Australië. Na twintig(!) minuten wachten werd ik eindelijk geholpen en kon ik m'n kamer in. Een prima kamer, wel met meer personen dan ik gewend was.

Ik heb hierna een lekkere maaltijd besteld en ben op de loungebank gaan zitten. Na een kwartiertje was ik eindelijk weer herenigd met een overheerlijke maaltijd, 8 stokjes kipsaté! Als ik iets gemist had was dit het wel. Hierna ben ik lekker aan het zwembad gaan liggen.

Na een tijdje waren Masja en haar vriendin Lisette er ook. Gezellig even bij gepraat met Masja en kennis gemaakt met Lisette. We besloten om morgen een tour te doen waar we konden genieten van een mooie zonsopkomst. Na voor een goede prijs geboekt te hebben bleek het dat de bus ons om 2 uur al op kwam halen. Na het boeken van de tour zijn we wat gaan eten. Een lekkere nasi met een Bintang er bij.

Terug bij het hostel zijn we lekker op de loungebanken gaan liggen. Hier ben ik de rest van de avond niet meer vanaf gekomen. Voor ik het wist was het 11 uur en bedacht ik me dat het geen zin had om twee uurtjes te slapen, hier word je alleen maar vermoeider van. Ik ben lekker blijven liggen en hoef nu nog maar een uur te wachten. De temperatuur is prima, alleen de muggen zijn wat minder..