Dag 85. Een lange, maar super leuke dag

19 mei 2016 - Ubud, Indonesië

Gisternacht heb ik niet geslapen. Ik heb lekke op de loungebank gechillt en voor ik het wist was het zomaar twee uur. Om 2 uur werden we opgehaald voor onze vulkaan tour. We werden opgehaald met een taxi voor 8 personen. Wij hadden de pech dat we de laatste waren en helemaal achterin moesten zitten. Erg krap, maar gelukkig waren we er in 3 kwartier.

Om kwart voor 3 hadden we een stop om te ontbijten. We kregen een bak koffie met een heerlijke pannenkoek die gevuld was met banaan en versierd was met chocoladesaus. Na dit heerlijke ontbijt reden we nog een stukje door en konden we beginnen aan onze klim.

Het was een lange en erg zware klim onder begeleiding van de gidsen. De klim was stijl bergopwaarts en volledig off road. Er waren een hoop stenen en er was veel lava waardoor het lastig lopen was. Na 2 uur(!) lopen kwamen we op de top aan. Een prachtige plek op 2 kilometer hoogte. We hadden een mooi plekje, het was alleen nog wachten op de zon.

Toen de zon eenmaal begon te schijnen en langzamerhand boven de wolken uitkwam was het puur genieten. Een hele mooie zonsopkomst op een hele mooie dag. Het was onwijs helder en de omgeving was adembenemend. Niet vaak zo erg genoten van een natuurverschijnsel.

De hoge berg was een vulkaan. Door de warmte van de vulkaan konden er bij een krater eieren gekookt worden in de hete stoom. Ook werd er een heerlijk bananenbrood klaar gemaakt. Een leuke manier van eten bereiden en het smaakte prima.

Na een lange tijd te hebben genoten van het uitzicht en de omgeving was het weer tijd om het hele stuk terug gelopen. Onderweg terug kwamen we een hoop brutale apen tegen. Vele vonden ze maar vervelend, ik kon er wel om lachen toen er een wild aapje op m'n schouder zat. Na een zware wandeling kwamen we om 8:20 uur weer terug bij de auto. Het voelde alsof de dag al bijna voorbij was. Al zo lang onderweg geweest en al zoveel moois gezien.

Om half 10 kwamen we weer terug bij het hostel. Raar maar waar, maar de dag begon nu eigenlijk pas. Als (derde) ontbijt had ik een heerlijke fruitsalade besteld. Hierna ben ik samen met Masja en Lisette lekker aan het zwembad gaan chillen. Ik heb plaats genomen op een zitzak en heb lekker even de oogjes gesloten.

Hoe langer we bij het zwembad lagen, hoe meer mensen er bij kwamen. Toevallig waren het keer op keer Nederlanders, hier zit het hostel blijkbaar vol mee. Na heel lang relaxen was het tijd om even een broodje pikante kip te eten en daarna naar de barber te gaan. Ik kon achter op de scooter bij één van de veke Nederlanders die bij het zwembad lag. Deze jongen wist toevallig de weg.

De weg vinden ging toch niet heel soepel. Net toen we het erover hadden dat de politie hier omkoopbaar en corrupt is, maakte we hier helaas meteen kennis mee. We werden aangehouden en langs de weg gezet. Vanwege het rijden zonder helm en rijbewijs moest er een flinke boete betaald worden. 250000 voor de helm en 1000000 voor het rijden zonder rijbewijs.

We probeerden de domme toerist uit te hangen en te doen alsof we er niks van snapte. Toen we blijkbaar echt geld moesten betalen zijden we dat ons geld bij ons hostel lag. Helaas trapte ze er niet in dat we beide ons geld gingen halen. Nick ging een rondje rijden en ik moest blijven wachten. Er moest geld betaald worden, maar gelukkig alles behalve de eerst genoemde prijs. Het rijden zonder rijbewijs werd door vingers gezien en voor het rijden zonder helm wisten we de prijs naar 200000 te krijgen. We deelde de boeten. Zonde van het geld, wel weer een onvergetelijke ervaring rijker.

Hierna hadden we de barber gevonden en werd ik hier heel erg goed behandeld. Een heel erg strak kapsel met een behandeling waar alles op en aan zat. Wassen, scheren, knippen, föhnen, in model kammen en als kers op de taart zelfs een korte massage. Na een uur liep ik met een strak kapsel ontspannen de barbershop uit. Dit alles voor maar 100000 Rupiah, of ter wel €7,50.

Hierna ben ik terug naar het hostel gelopen en ben ik lekker op de loungebanken gaan chillen. De rest van de middag heb ik lekker gerelaxed en uitgerust. Tussendoor genoten van een heerlijk bordje saté waar m'n witte shirt ook wel een hapje van lustte. Om 6 uur ben ik lekker gaan douchen.

We zijn samen met twee Nederlandse meiden uit eten gegaan. Hier heb ik een chicken curry met nasi genuttigd. Nu zitten we bij het hostel even een borreltje aan het drinken. Om 12 uur is Lisette jarig, we moeten dus nog even wakker blijven..