Dag 92. Geen dolfijnen, wel veel andere mooie dingen

26 mei 2016 - Lovina, Indonesië

Gisteravond ben ik om 8 uur met Lisette naar hotel Melamun gegaan. Aangekomen bij het hotel stond Agus al op me te wachten. Erg apart en bijzonder om elkaar weer te ontmoeten. Agus was als vanouds ongelofelijk aardig en gastvrij. Hij vertelde meteen dat ik z'n special gast was en dat ik korting kreeg.

We hebben samen op onze mooie tijd van twee en half jaar geleden terug gekeken. We hadden allebei een hoop gezamenlijke herinneringen. Agus vertelde ook heel trots over zijn vrouw en zijn zoon en liet me een aantal foto's zien. Agus stelde voor om een dagje samen op de scooter rond te gaan rijden en een hoop mooie plekken te gaan bekijken, dit laat ik natuurlijk niet aan me voorbij gaan.

Het hotel is helemaal verbouwd. Er is een nieuwe eigenaar die het er allemaal nog mooier heeft gemaakt. Ik herkende het niet meer terug. Het is een erg luxe hotel met heel erg goed eten. Het was erg leuk om Agus weer te spreken. We werden echt als speciale gasten behandeld. Ik sprak met Agus af dat ik nog een nachtje in het hotel kom slapen (voor een speciale prijs) en dat we samen een dagje rond gaan toeren op een scooter.

Terug in het hostel was het tijd om te slapen. Ik was erg moe maar kon niet in slaap komen. Ik zat nog vol adrenaline van een ongelooflijk speciale dag en had daarbij ook nog eens een hele hoop jeuk. Na een kort nachtje was ik om 7 uur alweer wakker.

Na het ontbijt werden we om half 8 opgehaald met de scooter. Ik mocht gezellig bij een Balinees vrouwtje achter op die ons naar een boot bracht. We hadden een dolfijnen tour vandaag. Om 8 uur vaarde we richting de dolfijnen in een boot die "Friesland" heet.

Het was ver varen zei onze schipper. Toen we ander half uur onderweg waren was het tijd om even een bakkie koffie te doen onder het genot van gefrituurde bananen. Het was erg warm en we gingen waarschijnlijk geen dolfijnen meer zien. We hebben lekker even een frisse duik genomen.

Hierna gingen we weer terug varen. Er hing een surfplank achter de boot waarop we konden staan. Eerst ging Lisette een poging wagen, dit ging veel beter dan gedacht. Ze heeft een heel tijd achter de boot aan "gesurft". Hierna was het mijn beurt. Het kostte op het begin wat moeite, maar toen ik eenmaal stond was het erg makkelijk. Ik heb een half uur lang achter de bood aan "gesurft".

Na nog even gezwommen te hebben kwamen we om kwart voor twaalf weer terug. Ondanks dat er blijkbaar voor het eerst en een paar jaar tijd geen dolfijn te zien was, was het een erg leuk boottochtje.

Terug op het vaste land hebben we scooters gehuurd en zijn we naar het restaurant gereden waar Nederlands eten verkrijgbaar was. Hier heb ik genoten van een heerlijk broodje met saté.

Terug bij het hostel heb ik even een middag dutje gedaan. Om half 4 werd ik weer wakker en ben ik met Lisette een rondje gaan rijden op de scooter. Zonder plan reden we een kant op, dit pakte als vanouds weer erg goed uit.

We reden al snel langs een plek waar er heel veel scooters stonden. Er was een hanengevecht die op het punt van beginnen stond. We zijn even een kijkje gaan nemen bij deze bijzondere gebeurtenis. Er werd een hoop op de hanen gewed. Toen iedereen zijn geld had ingezet barstte het gevecht los. Heel bijzonder om te zien hoe twee hanen elkaar te lijf gaan en er onwijs veel schreeuwende mannen helemaal in op gaan.

Na het gevecht zijn we weer doorgereden. Zonder dat we het door hadden reden we richting de Holy Hot Springs. Een mooie plek met warm water. Hier heb ik lekker even gezwommen en onder een warme douche gestaan.

Terug bij het hostel hebben we Masja en een Amerikaans meisje opgehaald. We gingen naar een tempel waar we de zonsondergang mooi konden bekijken. Bij de tempel was de zonsondergang helaas niet te zien, maar de tempel zelf was wel heel erg mooi! We waren hier de enige mensen, ook zonder zonsondergang was het zeker de moeite waard!

Hierna zijn we met zijn vieren bij hotel Melamun gaan eten. Agus was er vanavond niet, maar evengoed werden er erg gastvrij en vriendelijk ontvangen. Het eten was weer erg goed. We werden erg goed behandeld, maar toch net iets minder speciaal als gister.

Na het eten hebben we onze scooters weer terug gebracht. Op mijn scooter waren een aantal krassen en een barst te zien. Dit was waarschijnlijk door een opstuiterende steen gebeurt. Helaas maakte het niet uit hoe de schade tot stand was gekomen en moest ik een flink geld bedrag betalen. Hierna werden we terug gebracht naar ons hostel. We zaten met z'n tweeën achter op, de normaalste zaak van de wereld hier. Er rijden vaak genoeg scooters met vijf personen erop voorbij.

In het hostel heb ik nog een extra nachtje bijgeboekt. Na weer een hele lange dag waarop ik heel veel gedaan en gezien heb, wil ik morgen wel weer eens een keertje een dagje uitrusten .